Czy wiesz, że dzisiaj przypada … Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów?

Nie zawsze mamy wpływ na stresujące sytuacje, ale to od nas zależy, czy i jak będziemy na nie reagować. Nie nakręcaj się, tylko spróbuj na chwilę zatrzymać.

Stres towarzyszy nam przez całe życie. Nie unikniemy go nawet, jak rzucimy wszystko i wyjedziemy na Wyspy Kanaryjskie. Bywa jednak, że stres nas przerasta i sprawia, że tracimy kontrolę nad swoimi emocjami i zachowaniem. U każdego stres może objawiać się w inny sposób. U niektórych mogą pojawić się wypieki na twarzy czy drżące dłonie, u innych pustka w głowie i problemy z mówieniem. Kiedy czujesz, że nadchodzi taka chwila, spróbuj się wyciszyć. Świat się nie zawali, jeśli zrobisz sobie przerwę. Weź głęboki oddech, a jeśli to nie pomoże, wypróbuj inne bardzo proste sztuczki relaksacyjne:

Przekieruj uwagę

Pamiętasz, kiedy jako dziecko upadłeś i stłukłeś kolano? Co robili wtedy rodzice? Na pewno zdarzało się, że zaczęli mówić: ooo, zobacz, leci samolot. Nie znaczyło to wcale, że  lekceważyli Twoje uczucia, próbowali po prostu uspokoić Twój umysł. Badania nie pozostawiają wątpliwości. Wystarczy przekierować całą uwagę jedynie na dwie minuty, żeby zatrzymać reakcję stresową i skutecznie obniżyć poziom stresu w organizmie.

Urealnij sytuację

Teraz jesteś już dorosły, dlatego zamiast odwrócenia uwagi urealnij sytuację. Zamiast panikować w korku, kiedy spieszysz się do szkoły, a na pierwszej godzinie ma być sprawdzian, powiedz sobie: „Siedzę wygodnie, jestem bezpieczny, nic mi nie zagraża”. Takie urealnienie pomaga powstrzymać emocje. 

Zaczerpnij świeżego powietrza

Jeśli chcesz szybko się rozluźnić, zacznij głębiej oddychać. Warto zastosować zasadę: 3-sekundowy wdech, 3 sekundy przerwy, 3-sekudowy wydech i znowu przerwa. Trzy takie oddechy to prawie pół minuty – tyle wystarczy, żeby twój umysł odzyskał kontrolę nad emocjami. Sposób ten można wykorzystać podczas sprawdzianu, czy egzaminu, kiedy okaże się, że pojawi się na nim polecenie, na które nie znasz odpowiedzi. Pewnie zdarzało Ci się, że przeczytałeś polecenie i miałeś pustkę w głowie, która wcale nie wynikała z niewiedzy. Teraz już wiesz, że wystarczy głęboki wdech i wydech i okaże się, że nie taki diabeł straszny.

Zamknij oczy

Zamykając oczy, zapewniasz umysłowi niezbędną przerwę. Czasami wystarczy chwila, a czasem nieco dłużej. Pamiętaj, ze zamykając oczy musisz pomyśleć o czymś przyjemnym, najlepiej o czymś, co dzieje się w innym, odległym i spokojnym miejscu (w ten sposób oderwiesz na chwilę uwagę od stresującej sytuacji). Warto puścić sobie wtedy muzykę relaksacyjną. Nie trzeba jej szczególnie szukać. Wystarczy szum morskich fal.

Pchaj ścianę, ściskaj piłeczkę…

Hormon stresu – kortyzol – powoduje, że budzi się w nas agresja. Sama agresja nie jest niczym złym – w sytuacji prawdziwego zagrożenia agresja może uratować życie, na pewno słyszałeś, że ktoś działał pod wpływem adrenaliny. Problem w tym, że zazwyczaj czujemy agresję, kiedy zagrożenie nie jest prawdziwe. Najprostszy i najpopularniejszy sposób na jej rozładowanie, to ściskanie piłeczki. Nie każdy jednak ma taką piłeczkę pod ręką, dlatego warto zastosować inny, zalecany przez terapeutów sposób … pchanie ściany. Brzmi śmiesznie, ale jest superproste i superskuteczne. Przyciśnij do ściany płasko ułożone dłonie i naciskaj z całej siły przez 5–10 minut. Po chwili poczujesz, że twoje nerwy wracają do normy.

Otrząśnij się

Czy wiesz, dlaczego zwierzęta co jakiś się otrząsają? Łagodzą w ten sposób stres. Wiele zwierząt m.in. antylopy robią to tuż po tym, jak uda im się uciec przed drapieżnikiem. Twój pupil też otrząsa się, by rozładować skumulowaną energię i poczuć się lepiej. Weź z niego przykład.

Licz w myślach

Matematyka dobrym sposobem na ukojenie nerwów? Policz do 10 lub wykonaj w głowie jakieś proste działanie matematyczne. Zobaczysz, że poprawi to koncentrację, ponieważ  skupi przez chwilę uwagę na innej czynności. W razie potrzeby powtórz czynność kilkukrotnie. Skupiając się na liczeniu, zapomnisz o problemie.

Rusz się

Pamiętaj, żeby znaleźć czas na aktywny odpoczynek po stresującym dniu, taki który pozwoli oderwać myśli i sprawi, że ciało poczuje się lepiej, pozbywając się całego napięcia. Dotleń organizm Najlepiej to zrobić podczas aktywności fizycznej. Uprawianie sporu obniża stężenie kortyzolu w organizmie (hormonu odpowiedzialnego za stres) i podwyższa poziom endorfin (znanych też hormonami szczęścia). Jeśli chcesz odreagować negatywne emocje, wybierz się na siłownie, basen, albo pobiegaj. Jeśli nie masz tyle czasu, wystarczy, że wyjdziesz na krótki spacer. Zaczerpnięcie świeżego powietrza sprawi, że uporządkujesz myśli i rozluźnisz ciało.

Stres jest nieodłącznym elementem Twojego życia i często ma działanie motywujące, a co za tym idzie, w odpowiedniej ilości jest potrzebny. Trzeba jednak umieć dobrze do niego podchodzić i prawidłowo na niego reagować. Tak, żeby nie przejął on kontroli nad Twoim życiem, a jedynie pchał do działania.